fbpx

Újdonság: Weboldalunk folyamatosan változik, illetve bővül. A Változásokat a láblécben található “Weboldal Változások” menüpontban követheted nyomon.

20 perces Üzleti Terv

Mi az üzleti terv?

Az üzleti terv egy olyan dokumentum, amelyben ismertetjük meglévő, vagy leendő vállalkozásunkat, annak jövőre vonatkozó céljait, azt, hogy ezeket a célokat hogyan szeretnénk elérni, kinek szeretnénk termékünket/ szolgáltatásunkat eladni és ehhez milyen eszközökre, milyen reklámra és mennyi pénzre van szükségünk.

Kinek, milyen vállalkozásnak kell üzleti terv?

Ha olyan dologba kezdünk, aminek során valamit létrehozunk, építünk, elkészítünk, általában tervet készítünk róla. Leírjuk, azt a valamit miből építenénk fel, milyen anyagokat használnánk fel hozzá, feltüntetjük benne, hogy milyen anyagból mennyire lesz szükségünk, és azok mennyibe kerülnek. Azt a dokumentumot, amiben mindezt összefoglaljuk, úgy hívjuk, hogy terv. Ha ez a terv azért készül, mert vállalkozást akarunk indítani, akkor ez nem más, mint az üzleti terv.

Üzleti terv minden vállalkozásnak szükséges, akár induló, akár működő vállalkozásról legyen szó.

Mi az üzleti terv készítésének elsődleges célja?

Üzleti terv készítésének elsődleges célja saját magunk reális tájékoztatása legyen. Ezért nagyon fontos, hogy üzleti tervezéskor maradjunk a realitások talaján, kerüljük a túlzott derűlátást. A fő cél minden vállalkozás indításánál a profitszerzés. Egy reális üzleti terv megmutatja, hogy az általunk elképzelt módon ez vajon lehetséges-e. Indokolatlanul optimista, hamis jövőképet tartalmazó üzleti tervvel magunkat csapjuk be, végső soron saját magunknak ártunk vele a legtöbbet. Ha úgy tetszik, fölöslegesen kockáztatjuk vele meglévő tőkénket, vagyonunkat. 

Egy Üzleti terv bemutatja, hogy:

– érdemes-e belekezdenünk az adott vállalkozásba vagy fejlesztési elképzelés megvalósításába,
– eredményessé válhat-e a vállalkozásunk
– a vállalkozás közelmúltbeli és jelenlegi működésének tényadatai alapján próbál előrejelzést adni a vállalkozás jövőbeni működését illetően.
– a konkrét célokat, és a célok eléréséhez vezető utat egy fejlesztési ötlethez a vállalkozás működéséhez, a vállalkozási stratégia lebontásához, stb. kapcsolódóan.
– hogyan képzeljük el a vállalkozásunkat a jövőben.

A Canvas Modell lényege: 

Kilenc terület alapján vázolja üzleti elképzelésed, vagy megmutatja már működő vállalkozásod. 
Vállalkozásod sikerének fő mozgatórugója a kilenc elem együttes használata.

Előnyei: 

– rövid idő (akár 20 perc) alatt elkészíthető
– lényegretörő, tömör
– egyszerű 
– gyorsan áttekinthető
– könnyen értelmezhető

Négy nagy kategóriára lehet osztani:

Infrastruktúra

  1. Értékteremtés
  2. Ügyfelek
  3. Pénzügyek 

1. Infrastrúktura

INFRASTRUKTÚRA  – hármas egységet alkot:

  1. Tevékenységek
  2. Partnerek 
  3. Erőforrások

Tevékenységek. Mi a “Kisujjad” ? (Robert T. Kiyosaki – Midászi érintés könyv)

Ez a pont az egyik legmeghatározóbb a vállalkozásod életében, fejlődésében és növekedésében. Gondold végig, hogy mi a vállalkozásod versenyelőnye (tevékenysége, szolgáltatása, terméke stb.) ami egyedi és amivel értéket tudsz hozzáadni és teremteni. 
Kérdések, amelyek segítenek meghatározni  a “Kisujjad”:

Mivel foglalkozol? Mi a tevékenységed?
Mi a vállalkozásod  stratégiai előnye? (tapasztalat, tudás, tevékenység, szolgáltatás, termék stb.)? 
Mi az amiben egyedülálló vagy a versenytársaidhoz képest?

Partnerek

Milyen partnerekre, beszállítókra van szükséged a kulcsfontosságú erőforrások beszerzéséhez?
Kérdések, amelyek segítenek meghatározni  a Kulcsfontosságú partnereidet:

Kik a legfontosabb partnereid?
Kik a legfőbb beszállítóid?
Melyek a legfontosabb tevékenységeik?
Mit tehet a vállalkozásod, hogy megtalálja a kulcsfontosságú partnereit?

Erőforrások

Milyen eszközök szükségesek a többi alkotó elemhez? (Csapat – alkalmazottak, tanácsadók, partnerek, tőke, eszközök – fizikai és szellemi termékek).
Kérdések, amelyek segítenek meghatározni  a Kulcsfontosságú erőforrásokat:

Ki vagy te (a vállalkozásod), mivel rendelkezik a vállalkozásod?
Milyen egyedülálló stratégiai eszközöket alkalmazol, hogy vállalkozásod versenyképes legyen?

2. Értékteremtés

Vállalkozásod azon termékei, szolgáltatásai, amelyek megkülönböztetnek a versenytársaktól és kiszolgálják a célcsoportod igényeit 
Kérdések, amelyek segítenek meghatározni  a Értékteremtésed:

Miért és hogyan szolgálja a terméked, szolgáltatásod az emberek javát?
Miért fogják az ügyfeleid a termékedet, szolgáltatásodat megvenni, használni?

3. Ügyfelek

  1. Ügyfél Kapcsolatok
  2. Ügyfél Csoportok
  3. Értékesítési Csatornák

Ügyfél Kapcsolatok

Hogyan tervezed:

– felvenni a kapcsolatot az ügyfeleiddel?
– tartani a kapcsolatot az ügyfeleiddel? 
– az ügyféleid igényeit megválaszolni?

Ügyfél Csoportok

Vállalkozásod sikeres műkődése szempontjából rendkívül meghatározó, hogy kik lesznek a vevőid. Ki a célcsoportod? A “Mindenki” választ felejtsd el! Tanuld meg csoportosítani az ügyfeleidet (hasonló tulajdonságok, ügyfél csoportok, legfontosabb ügyfeleid stb.)  Határozd meg, hogy terméked, szolgáltatásod milyen értékteremtéssel bír  az ügyfeleidnek.

Kérdések, amelyek segítenek meghatározni a Ügyfeleid csoportját:

Kik a vásárlóim, ügyfeleim?
Mit gondolnak?
Mit látnak?
Mit éreznek?
Mivel foglalkoznak?

Értékesítési Csatornák:

Azt a kommunikációs felületet jelenti, ahol a vállalkozásod és az ügyfeleid találkoznak.
Írd össze azokat a csatornákat:

– amelyeken a legkönnyebben elérhetők az ügyfeleid
– amelyek a legköltséghatékonyabban és legeredményesebben műkődnek.

Kérdések, amelyek segítenek meghatározni az Értékesítési csatornáidat:

Hogyan fogod a vállalkozásod termékeit, szolgáltatását eljuttatni az ügyfeleidhez? 
Miért pont azt a kommunikációs csatornát választottad? Eredményessége?

4. Pénzügyek

  • KÖLTSÉGEK – amit a vállalkozásod ad.
  • BEVÉTELEK – amit a vállalkozásod kap.

Költségek

Vállalkozásod pénzügyeit, tevékenységed következményét tartalmazó rész.
Kérdések, amelyek segítenek meghatározni a Vevői csoportodat:

Hogyan határozod meg a terméked, szolgáltatásod árát?
A költségek vagy a szolgáltatott érték a meghatározó?
Milyen kötségek várhatók? (Fix és változó költségek)
Melyek a vállalkozásod várható kiadásai?

Bevételek

Vállalkozásod hogyan tervezi a bevételeket?

Értékesítési csatornákon keresztül?
Előfizetési díjakkal?
Használati díjjal?
Bérbeadással?
Reklámbevételekkel?

 

 

További érdekes bejegyzések

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: google
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email