Eredeti cikk:
Egyoldalas Marketing Terv
Írta:
Olvasási idő:
Eredeti megjelenés ideje:
Forrás:
Mi a Marketing Terv?
A Marketing Terv egy vállalkozási alapdokumentum – kéne hogy legyen, azonban a vállalkozások 95%-a elfelejti elkészíteni. Fontossága abban áll, hogy a Marketing Terv gyűjti egybe az üzleti működés legfőbb pontjait, azt, amiért és ahogyan a vállalkozás végül is működik. Míg a pénzügyi terv és a jogi keretek lényegében támogatnak (onnan tudjuk meg, hogy a vállalkozás mennyire lesz nyereséges illetve milyen jogi formában működik), az alapot a Marketing Terv adja: mit akarunk eladni, kinek, hol, milyen áron, hogyan fogjuk észrevétetni magunkat. Ezen pontok tisztázása és összefoglalása adja lényegében a Marketing Tervet.
A Marketing Terv tehát lényegében a Marketing Stratégia részletes összefoglaló dokumentuma. A Marketing Stratégia egy olyan valami, aminek a gyakorlatban a legkisebb mikrovállalkozásnál is léteznie kéne, mert a Marketing Stratégia adja a gondolatmenetet és egyben irányt ad a napi tevékenységhez. A Marketing Stratégia nem a nagyok kiváltsága, sőt! A statisztikák szerint a kisvállalkozások 75%-a a Marketing Stratégia hiánya miatt bukik meg.
Vállalkozásod sikerének létfontosságú eleme egy jól kivitelezett piackutatás és egy jól összeállított marketing.
Az Egyoldalas Marketing Terv elkészítésével időt és erőforrásokat optimalizálva tudod meghatározni a vállalkozásod számára a megfelelő irányt.
A teljes Marketing Terv kidolgozása is szükséges, de addig is kezd ezzel az Egyoldalas Marketing Terv elkészítésével.
Az Egyoldalas Marketing Terv erősségei, előnyei:
- Időt megtakarítva, gyorsan elkészíthető.
- Elkészítésével cégtulajdonosként megkapod a vállalkozásod:
- marketing To-Do listáját,
- általános “pillanatképet” marketing helyzetéről.
- Kiváló alap egy későbbi, részletes, átfogó marketing tervhez.
Egyoldalas Marketing Terv részei
- Célpiac
- Piaci Trendek
- Cél(ok)
- Stratégiák
- Éves Marketing Költségvetés
- Marketing Mix
- Versenytársak – TOP3
- Erősségek / Gyengeségek
- Havi Stratégia
1. Célpiac
A piac azon része, amelyet szeretnél elérni a marketinggel. Megmutatja, hogy hol és kinek akarod eladni a terméked/szolgáltatásod. Ehhez amennyire csak tudod meg kell ismerned a potenciális ügyfeleidet, vevőidet: Demográfiai adatok: korcsoport, nem, etnikum, lokáció.
2. Piaci Trendek
Célja, hogy a jelenből kiindulva megtaláld azokat a lehetséges jövőbeli, fejlődési irányokat, amelyek segítenek a vállalkozásod:
– üzleti stratégiájának megalkotásában,
– termékének/szolgáltatásának fejlesztésében,
– piaci alkalmazkodásában,
– eredményességének növelésében.
Kutasd fel és vizsgáld meg a működési területeden már meglévő, a későbbiekben erősődő vagy gyengülő jelenségeket, amelyek hatást gyakorolnak a piacodra.
3. Célok
Határozz meg olyan egyedi és mérhető célt vagy célokat, amelyeket a marketing tevékenységeddel el akarsz érni.
4. Stratégiák
A stratégia egy általánosan meghatározott “útvonal”. Megmutatja, hogy hogyan fogod elérni a céljaidat.
5. Éves Marketing Költségvetés
Becsüld meg a várható éves marketing költségvetésed. Iránymutatásul szolgál majd a marketing stratégiád kiválasztásánál.
6. Marketing Mix - 4P
Ez a 4P elemekre bontását jelenti.
Mi az a 4P ?
1. Termék (Product)
2. Ár (Price)
3. Elosztás (Place)
4. Promoció (Promotion)
Marketing Mix – Termék
A vállalkozásod termékét, szolgáltatását, terméked, szolgáltatásod fejlesztését jelenti.
Két fő területről beszélhetünk:
1. Terméktervezés, fejlesztés (pozíciónálás, bevezetés, kivonás)
Határozd meg a terméked, szolgáltatásod:
– a piaci elvárásait
– életciklusát
– típusát
– egyediségét
2. Termékmarketing
Hova pozícionálod a terméked, szolgáltatásod? (kinek és hol értékesíted?)
Mi a terméked, szolgáltatásod üzenete? (elérhető, használható, ritka, olcsó – exklúzív?)
Hogyan reklámozodd, promotálod a terméked, szolgáltatásod? (ügyfeleknek, vásárlóknak, partnereknek stb.)
Marketing Mix – Ár
Az Ár az az eszközöd, amely profitot termel és nem költséget. Határozz meg olyan árat a termékednek, szolgáltatásodnak, amely ügyfeleidnek megfizethető, versenyképes, profitot termel.
Marketing Mix – Elosztás
Olyan eszközöd, amellyel a termékedet, szolgáltatásodat eljuttatod a megfelelő helyre, a megfelelő időben, a megfelelő mennyiségben, és kínálatban.
Marketing Mix – Promoció
Az vállalkozásod maximális megtérüléséhez szükséges, hogy a terméked, szolgáltatásod egyedi, értékes, megfizethető, elérhetőlegyen és az ügyfelek figyelmébe, tudatába kerüljön.
A promoció segítségével megismertetheted az ügyfeleiddel a terméked, szolgáltatásod és felébresztheted az igényt, vágyat a terméked, szolgáltatásod iránt.
7. Versenytársak - Top3
Terméked, szolgáltatásod megfelelő (piac-és versenyképesen) pozícionálásához válaszd ki a versenytársaid közül a 3 legjobbat:
Szempont:
– a top 3-ba nem feltétlen a legismertebb versenytársad kerül.
– Azokat válaszd ki, amelyek a legtöbb kapcsolódási ponttal rendelkeznek a vállalkozásod, terméked vagy szolgáltatásod tekintetében.
majd elemezd őket, és hasonlítsd össze a saját vállalkozásoddal.
8. Erősségek / Gyengeségek
Erősségek: Sorold fel az összes versenytársakkal szembeni erősséged.
Gyengeségek: Sorold fel az összes versenytársakkal szembeni gyengeséged.
Azt felejtsd el, hogy “Nincs semmilyen gyengeségem.” vagy “Én mindenkinél jobb vagyok” stb. Versenyhelyzetben minden vállalkozónak vannak gyenge pontjai. Csak akkor tudod leggyőzni őket, amikor szembe nézel velük, és elfogadod őket.
9. Havi Stratégia
Határozz meg havonat egy olyan stratégiát, amely belefér a költségvetésedbe. Az Egyoldalas Marketing Terv segítségével havi bontásban biztosíthatod a folyamatos marketing tevékenyéségedet.
Egyoldalas Marketing Terv – Sablon

Tanulj a pénzről, a pénz kezeléséről a Tudásbázisban található videók segítségével.